Programowanie w Scratch – część 1 – wprowadzenie

Zastanawiałem się, jaki powinien być pierwszy temat, który chciałbym opisać na mojej stronie. Po wielu rozmowach z moimi synami doszedłem do wniosku, że musi to być coś w miarę prostego, co mogłoby zainteresować dzieci, a jednocześnie pozwoliło powoli wprowadzić je w tajniki informatyki. Stąd pomysł na kurs Scratch 🙂

W dzisiejszych czasach wszechobecne stały się tablety, komputery, telefony komórkowe – ogólnie wszelkie urządzenia, które służą nie tylko do pracy, ale bardzo często do rozrywki. Właśnie zabawa, gry, filmy, aktywności społecznościowe są tym, co dzieci interesuje bardzo – lubią tym zabijać wolny czas, często jednak zużywając cenne godziny, nie rozwijając się i nie ucząc nowych rzeczy.

Programowanie kojarzy się często z „wiedzą tajemną”, która jest w posiadaniu wąskiej grupy specjalistów (potocznie zwanych „informatykami”) – nawet jeśli ktoś chciałby się tego nauczyć, wydaje się na pierwszy rzut oka że jest to zbyt trudne dla każdego zainteresowanego tematem.

Najlepsza jest  metoda małych kroków – nie trzeba od razu porywać się na metody tworzenia aplikacji, które rzeczywiście wymagają przynajmniej podstaw wiedzy informatycznej. Można spróbować swoich sił w jednym z prostszych języków programowania, zrozumieć zasady, jakie rządzą programami, jak wyglądają procesy, algorytmy itp. Później można pójść dalej i zacząć z trudniejszymi tematami.

Jednym z takich języków programowania jest Scratch – został on wymyślony i zaprojektowany przez MIT (Massachusetts Institute of Technology – Instytut Technologiczny w Massachusetts) dla dzieci w wieku od 8 do 16 lat. Nie oznacza to oczywiście, że osoby w bardziej zaawansowanym wieku nie mogą się go uczyć i mieć z tego satysfakcję :-). Jest to nie tylko język programowania – to także ogromna społeczność ludzi, którzy tworzą nowe projekty i publikują je w internecie.

Programowanie w Scratch – część 1 - wprowadzenie

Scratch jest doskonały z kilku względów:

  • Jest bardzo prosty, a zasady budowania programów są łatwe w przyswojeniu i intuicyjne
  • Programowanie polega na układaniu „klocków”, które później tworzą większą całość, a we współpracy ze sobą pozwalają np. uruchamiać animacje, odtwarzać dźwięki i reagować na naciśnięcia przycisków
  • Można się go uczyć na dowolnym komputerze – czy to z systemem Windows, Mac, czy linux, a oprócz tego jest aplikacja uruchamiana w przeglądarce internetowej
  • Są dostępne bardzo przejrzyste i zrozumiałe poradniki, książki i filmy instruktażowe
  • Tworzą go ludzie, którzy obserwują, jak język jest wykorzystywany i biorą pod uwagę uwagi nauczycieli i uczniów, co sprawia, że Scratch staje się coraz lepszy

Moim zdaniem nauka programowania w Scratchu jest świetną rozrywką, dzięki której dzieci (i nie tylko) mogą się nauczyć czegoś nowego i ciekawego. Tworzenie gier i animacji, które działają tak, jak chcemy daje ogromną satysfakcję, a dzieci mogą się przekonać, że to nic trudnego, a efekty widać od razu. Być może dzięki nauce Scratch’a zostaną kiedyś programistami?

Kolejne wpisy na moim blogu będą kursem Scratch’a od podstaw – pokażę jak zacząć przygodę z tym językiem, a także przedstawię kolejne, coraz ciekawsze i bardziej wymagające elementy, dzięki którym animacje i gry będą coraz bogatsze i atrakcyjniejsze. Będą także przykładowe gry, które opracujemy wspólnie z moimi synami – to będą ich pomysły!

Zapraszam do kolejnych odcinków kursu:

Skomentuj